• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Litoměřice: "Móda ulice" - charitativní módní přehlídka

Neobvyklá módní přehlídka se uskutečnila ve Zdravém městě Litoměřice: v roli modelů se vystřídali místní bezdomovci a terénní pracovníci organizace Naděje. Na konci charitativní přehlídky pak proběhla dražba předváděných šatů, jejíž výtěžek poslouží na zajištění zdravotnické terénní pomoci.

Uspořádali jsme charitativní módní přehlídku spojenou s večerním kulturním programem. Akce byla cílena na širokou veřejnost. Hlavním cílem akce bylo poukázat na problematiku bezdomovectví jako sociálního fenoménu ve společnosti. Na místo profesionálních manekýnů a manekýn vstoupili na pódium lidé, kteří mají dlouhodobou zkušenost s bezdomovectvím. Vybrané modely předváděly ženy a muži bez domova spolu s pracovníky terénního programu NADĚJE. Dle našeho názoru měla akce dva důležité pozitivní dopady na společnost: 1/ Občané Litoměřic, lidé, kteří ve městě žijí a vnímají problematiku bezdomovectví velmi okrajově a často s negativním zabarvením, měli možnost setkat se s bezdomovci, strávit s nimi odpoledne a večer. Mohli se přesvědčit o tom, že se mezi bezdomovci najdou muži i ženy, kterým záleží na tom jak vypadají, jak se chovají a jak je jejich okolí přijímá a dívá se na ně a že si společenský večer umí užít stejně jako kdokoliv jiný. 2/ Lidé, kteří žijí v nejistých životních podmínkách, často nemají kde spát, nemohou si pravidelně zajistit základní hygienu a často žijí ze dne na den se na přehlídku dlouho připravovali, zkoušeli si modely i chůzi po molu, před přehlídkou byli u kadeřnice a vizážistky. Ženy zkrásněly a během večera se staly středem pozornosti všech návštěvníků. Málokdo z hostů uměl rozeznat kdo patří mezi bezdomovce a kdo mezi zaměstnance NADĚJE. pro naše klienty to tedy byla jednoznačně pozitivní a motivující zkušenost. Co se nám naopak nepovedlo byla dražba vybraných modelů následující ihned po přehlídce, z organizačních důvodů musela být přerušena a pak už se nepovedlo navázat na výbornou atmosféru, která vznikla během přehlídky.

O akci informoval místní tisk a regionální kabelová televize.

Neměli jsme žádný vnější finanční zdroj, většinu potřebného jsme zajistili sponzorsky, nebo z vnitřních zdrojů organizace.Zisk z dražby stačil na pokrytí nákladů akce.

Náklady: sponzorsky - moderace večera, kulturní vystoupení a exibice hasičů, zapůjčení pódia, příprava a výlep plakátů, modely, které se předváděly na mole a poté dražily, služby kosmetičky, vizážistky a kadeřnice, doprava potřebného vybavení na místo a úklid prostranství včetně odvozu vybavení a materiálu + co bylo potřeba uhradit - občerstvení pro účinkující a modelky a modely, cestovné pro účinkující, tisk plakátů.

Akci podobného charakteru lze konat pouze v těsné spolupráci s více partnery, např. technické služby, kulturní zařízení, městský úřad. Předpokladem úspěchu je zapojení osob, které jsou ochotny věnovat čas nad rámec svých běžných povinností.

Důležité bylo angažování známých osobností z kulturního světa. Jako stěžejní vidíme roli moderátora, nejlépe profesionála, který provází celým večerem, umí okomentovat přehlídku a jednotlivé modely a zvládne dražbu modelů, která následovat ihned po přehlídce. Dále je důležité vybrat spolehlivé modelky a modely z řad lidí bez domova, průběžně je motivovat a zapojit do přípravných prací, je nutné počítat s tím, že ne všichni se nakonec aktivně zúčastní přehlídky.

Měřítkem úspěšnosti byla návštěvnost akce a zpětné reakce hostů i samotných organizatorů a lidí aktivně zapojených do realizace akce. Přehlídky se zúčastnilo cca 200 lidí.

Vzhledem k tomu, že je problematika bezdomovectví ze strany společnosti dlouhodobě podceněna a negativně stigmatizována, plánujeme nadále pracovat na osvětě veřejnosti. I v příštím roce plánujeme uskutečnit podobný projekt.
[...]

Litoměřice

/ další dobré praxe

Kontakt...

(Tel: 775 889 624)

Nejčtenější dobrá praxe