• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Třebíč: Společensky odpovědné nakupování města a úřadu

Město Třebíč jako jediné město v ČR realizovalo projekt "Každá obec se počítá: společensky odpovědné nakupování teď!". Projekt byl založen na spolupráci 3 zemí a propojení neziskového a veřejného sektoru. Cílem bylo dokázat, že do veřejných zakázek municipality je možné zařadit hledisko společenské odpovědnosti a podporu místních firem.
more info about the municipality

Basic information

Name of the city/town/region: Třebíč
Surname, firstname: Kabátková Markéta
Organization: Město Třebíč
E-mail: m.kabatkova@trebic.cz
Phone: 725 775 655
Subject: Výkon veřejné správy vč. metod kvality a CSR
Místní aktivity ke globálním tématům (fairtrade, ap.)

Description and outputs

Čeho se podařilo v rámci Vašich aktivit/projektů dosáhnout? Město Třebíč realizovalo tříletý projekt zaměřený na společensky odpovědné nakupování. Mezi nejvýznamnější aktivit projektu patřilo - analýza nakupování, dvě pilotní veřejné zakázky zahrnující principy společensky odpovědného nakupování (fair trade občerstvení a eticky vyrobená trička s potiskem), vydání dvou letáků (pro veřejnost a pro obce), dále setkání prodejců a podporovatelů a závěrečný seminář s názvem "Myslíme globálně, jednáme lokálně", který se konal dne 31.3.2016
Were the implemented activities documented? ANO
Videozázam semináře Myslíme globálně, jednáme lokálně ze dne 31.3.2016
Start of activity: 01.05.2013
End of activity: 30.04.2016
Attachment

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 1198
How was the activity funded? projekt EU - dotace 75%, z rozpočtu města 25%

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? Uplatněním principů společensky odpovědného nakupování lze za obdobnou cenu získat produkty ve stejné (nebo dokonce ještě vyšší kvalitě) a přidanou hodnotou je podpora dodavatelů, kteří se chovají zodpovědně. Toto ale vyžaduje systémové řešení, aktivní komunikaci nejen s prodejci, ale i zaměstnanci úřadu.Skvělým příkladem kombinace podpory lokálních procentů a pěstitelů v zemích globálního Jihu je na našem úřadě občerstvení - fairtradová káva a pečivo od místního sociálního podniku Vrátka. Velký ohlas veřejnosti i médií mají celoměstské akce pro rodiny a veřejnost.

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? Na základě sdílení informací o naší první veřejné zakázce vyjádřili představitelé dalších obcí v našem region zájem spolupodílet se na společené veřejné zakázce na fairtradivé občerstvení. Byly předány kontakty na velkoobchody a v případě menších objemů doporučen přímý nákup.

Monitoring and evaluation

Has the impact of the implemented activity / project been measured and evaluated in any way? Analýza nakupování přinesla údaje o nákupu občerstvení, ve stejném objemu jsme díky veřejné zakázce získali občerstvení ve fair trade kvalitě.
What findings have you encountered thanks the evaluation process? Společensky odpovědné chování patří k základním principům veřejné správy, realizace aktivit v rámci projektu přinesly důkazy i toho, že je to i ekonomicky výhodné.
Do you plan to further develop/maintain the activity/project? Většina aktivit projektu bude pokračovat - akce pro veřejnost a rodiny, Týden pro fair trade, Férová snídaně, Setkání prodejců a podporovatelů, Prezentace ve Family Pointu a Senior Pointu, výstavy, atd. V návaznosti na naše zkušenosti s nakupováním fairtradového občerstvení a eticky vyrobených propagačních triček, plánujeme centrální nákup čistících prostředků šetrných k přírodě a také centrální nákup kancelářských potřeb (hlavně papíru). V budoucnu chceme ve vybraných zakázkách uplatnit i sociální kritérium zaměstnání 10% nezaměstnaných osob (v evidenci ÚP).

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes? Informace o aktivitách byly pravidelně zveřejňovány v Třebíčském zpravodaji (měsíčně zdarma do každé domácnosti v Třebíči), akce pro veřejnost byly rovněž prezentovány v místních médiích (např. Férová snídaně)

Partakers

Name: Město Třebíč
Company number or other registration data: 00290629
Address: Karlovo nám. 104/55, 674 01 Třebíč
Web: http://www.trebic.cz/

Another partakers

Název:NaZemi
IČO nebo jiný registrační údaj:266 43 073
Adresa:Kounicova 42, 602 00 Brno
Web:http://www.nazemi.cz

Name:

Christliche Initiative Romero (CIR)
Address:Breul 23, 48143 Münster, Německo
Web:http://www.ci-romero.de

Name:

Město Dortmund
Address:Stadt Dortmund, 44122 Dortmund
Web:http://www.dortmund.de

Name:

Südwind
Address:Laudongasse 40, 1080 Wien

Name:

Město Wels
Address:Stadtplatz 1, 4600 Wels
Web:http://www.wels.at
Publicita OPZ - DobráPraxe Příklad byl zpracován za finanční podpory Evropského sociálního fondu a Operačního programu Zaměstnanost.
Detailně zpracované dobré praxe

Třebíč

/ další dobré praxe

Nejčtenější dobrá praxe