• naše weby..
  • ..
  • .

Dobrá praxe Národní síť Zdravých měst

Mikulov: Snižování vizuálního smogu ve městě

Vizuální smog je zjednodušeně řečeno agresivní nebo přebujelou reklamou ve veřejném prostoru, které se jeho uživatel tak úplně nemůže vyhnout a je nucen se na ni dívat nedobrovolně. Proto se mu také někdy říká reklamní smog. Vizuální smog negativně ovlivňuje estetiku, jedinečnost i přehlednost daného místa. Město Mikulov se proti tomuto nešvaru rozhodlo systémově bojovat a zejména v oblasti nejužšího centra ji regulovat závaznými pravidly.
more info about the municipality

Basic information

Name of the city/town/region: Mikulov
Surname, firstname: Šimánková Marcela
Organization: Městský úřad Mikulov
E-mail: simankova@mikulov.cz
Phone: 519 444 542
Subject: Atraktivita a vzhled města

Description and outputs

Describe the main purpose / aim of your activity / project. What were its side effects or secondary results? Záměrem města je omezení ""reklamního smogu"", který devalvuje veřejný prostor a v jehož důsledku dochází k pokřivení vnímání kvality místa, ale také k ničení jeho osobitosti a kulturního dědictví. Zejména v historických centrech měst, mezi než patří i Mikulov, je toto významným problémem.

Město Mikulov se proto rozhodlo vydat NAŘÍZENÍ MĚSTA, kterým se zakazuje reklama šířená na veřejně přístupných místech mimo provozovnu. Dále město zpracovalo MANUÁL Pokyny pro umisťování informačních zařízení na vybraném území města, který podrobně upravuje formy a míru reklamy zejména na objektech v centru. Těmito dokumenty je zajištěna ochrana vzhledu památkově chráněného historického jádra města a těsně navazujících přilehlých lokalit. Každý reklamní záměr je odborně posouzen podle účelu informačního zařízení - zda se jedná o oprávněný nárok na označení provozovny, nebo se jedná o informační zařízení, které nemá žádný vztah k nemovitosti, na které je navrženo jeho umístění, zda se skutečně jedná o informaci k činnosti, která je v nemovitosti vyvíjena. Propagace na veřejných místech je omezena na minimum.

Opatření k omezení vizuálního smogu byla zaváděna postupně. Záměrem města není šikanovat podnikatele v centru ani rozdávat velké množství pokut za nedodržení vydaného zařízení. Město usiluje o řešení jednotlivých situací zejména cestou osvěty a diskuse. Vydaný manuál je pro podnikatele vodítkem například co do barevnosti reklam či použitého materiálu. Před zavedením manuálu město např. zorganizovalo komentovanou procházku městem s odbornicí na vizuální smog Veronikou Rut Fullerovou.
Were the implemented activities documented?

Nařízení města o omezení reklamního smogu
Pokyny pro umísťování informačních zařízení na vybraném území města

Start of activity: 01.06.2021
Attachment

Budget

What were the financial costs of carrying out the activity? [tis. Kč] 54 (vyhotovení manuálu)
How was the activity funded? z rozpočtu města

Recommendations and inspiration

What recommendations / advice can be deduced from the implementation of your activities and provided to other municipalities with a similar intention? Zavedená opatření je zapotřebí zejména s podnikateli v centru, kterých se dotýkají především, včas a kvalitně komunikovat.

Risk, obstacles and positive moments in the implementation process

During the implementation of the activities / project, did you encounter an event that fundamentally affected the implementation? V rámci realizace projektu byl velký zájem médií o tuto problematiku, problematiku vizuálního smogu řeší více měst - např. Brno, Znojmo.Na základě publikovaných článků v médiích bylo Českou televizí a také prostřednictvím Českého rozhlasu natočeno a odvysíláno i několik reportáží.

Monitoring and evaluation

Do you plan to further develop/maintain the activity/project? V příštím roce má město záměr rozšířit manuál o část, která bude řešit předzahrádky restauračních zařízení.

Media, promotion

How was the communication with the media and what were the media outcomes?

Reportáže České televize:

https://ct24.ceskatelevize.cz/3423684-mikulov-v-centru-mesta-odstranil-reklamni-smog;

https://ct24.ceskatelevize.cz/3563438-v-mikulove-bojuji-s-vizualnim-smogem-cistsi-mely-byt-i-turisticke-ukazatele;

https://ct24.ceskatelevize.cz/regiony/3364578-centrum-mikulova-bez-reklamnich-stojanu-prokouklo-podnikatele-se-ridi-manualem;

Dále Zpravodaj města, sociální sítě ad.

Partakers

Name: Město Mikulov
Company number or other registration data: 00283347
Address: Náměstí 158/1, 692 01 Mikulov
Web: https://www.mikulov.cz/
Detailně zpracované dobré praxe

Související témata ...

Atraktivita a vzhled města

Nejčtenější dobrá praxe